Korak za korakom: Staranje oklepnega vozila
Maketa proizvajalca Mirage Hobby v merilu 1:35 predstavlja izvidniško tanketo Renault UE, ki je sodelovala v vojaških operacijah v Ardenih v letih 1944-1945.
Potem, ko je maketa sestavljena in pobarvana v končno barvno shemo, je videti precej monotona. Zato maketarji uporabljamo mnoge tehnike, s katerimi objekt poskušamo prikazati kot v resnici tudi je. Za izvedbo tega lahko uporabimo že pripravljene pripravke različnih proizvajalcev, lahko pa tudi sami marsikaj postorimo sami. Tukaj bom predstavil mešanico obeh.
-Nanos svetlečega laka
Ko se barva na maketi dobro posuši, nanjo nanesemo vsaj dva sloja svetlečega laka. Za to lahko uporabimo lake priznanih proizvajalcev maketarskih pripomočkov, lahko pa se znajdemo tudi z loščili, ki so ponavadi prisotna v gospodinjstvih. Emsal Glanzer, loščilo za laminat in podobno, je odličen nadomestek za namenske maketarske lake. Nanesel sem ga s širokim ploščatim čopičem z mehko dlako. Med dvema nanosoma naj bo vsaj nekaj ur.
Po nekaj urah lahko na maketo nalepimo še oznake. Ko te dobro sedejo na svoje mesto, čez njih nanesemo še eno plast laka, da se izognemo morebitnem debelem robu in srebrenju. Za najboljši rezultat mora površina pod nalepko biti kar se da gladka.
-Filter
Filter uporabljamo zato, da bolj povežemo več barvne tone in zmanjšamo kontrast med njimi, na enobarvnih maketah pa razbijejo monotonost. Za četnik na tem področju je Miguel Mig Jimenez, v njegovi ponudbi pa najdemo široko paleto že pripravljenih filtrov za različne barvne kombinacije. Že nekaj časa so proizvodi MIG na voljo tudi preko slovenske spletne trgovine Miniatures.si, kjer je izbira maket in dodatkov za staranje in barvanje zares odlična. Jaz sem tokrat uporabil doma namešan filter iz oljnih barv in hitro sušečega slikarskega petroleja. Mešanico barv (burnt sienna in bela), da sem dobil nekakšen peščen odtenek. Barvo sem, najprej iztisnil na lepeko, da popije čim več olja, nato pa sem jo dodal petroleju, vendar ne več kot 5%. Filter nato nanesemo na maketo s čopičem ali z zračno pištolo, vendar tako, da ne zaliva detajlov.
-Okruški (chipping)
Nadaljujemo s postopkom staranja s pomočjo gobice in precej temne rjave barve, ali pa uporabimo namensko izdelane barve za prav ta namen. Odtrgamo manjši kos gobice tako, da dobimo nepravilno obliko. Gobico primemo s pinceto, jo pomočimo v barvo in jo nekoliko posušimo na papirnati brisački. Nato z gobico nežno nanašamo barvo na mestih, kjer najraje pride do poškodb. Na vogalih, površinah po katerih se hodi in podobno. Lahko uporabimo gobice različne gostote in dobimo različne vzorce poškodb. Ponekod pa z gobico ni možno narediti dobrega efekta, naprimer za kakšne bolj drobne detajle. Tam lahko uporabimo zobotrebec ali tenak čopič. Ko sem naredil okrušeno barvo, sam še s pomočjo gumijastega čopiča in AMMO MIG Gun Metal pigmenta (lahko bi uporabil tudi mehek svinčnik), obdelal vogale in bolj obremenjene površine. S tem sem naredil izgled zdrsane barve do kovine.
-Poudarjanje detajlov (wash)
Kot že naslov pove, je ta tehnika namenjena poudarjanju detajlov na maketi. Reže med pokrovi, tečaji in kljuke, ročaji in podobno s to tehniko izstopa od okolice. Washi v raznih odtenkih so na voljo v prej omenjeni spletni trgovini, lahko pa si jih pripravimo tudi sami. Enostavno zmešamo oljno barvo v določen odtenek, dodamo redčilo za oljno barvo, tokrat malo manj kot za filter in že lahko začnemo s postopkom. Najprej na sel, katerega bomo obdelovali, s čopičem nanesemo nekaj redčila, nato pa s tenkim čopičem na željeno mesto točkovno nanesem wash. Ta se bo sam lepo razlezel po utorih in detajlih, odveč nanešenega pa z lahkoto odstranimo s čopičem in redčilom, najbolje čez kake pol ure, ko se že malo posuši. Postopek ponavljamo tako dolgo, dokler nismo obdelali cele makete. Natto lahko z AMMO MIG Oilbrusherjem (že pripravljena oljna barva z aplikatorjem) na določenih mestih prikažemo usedline umazanije, rjo ali prah, lahko pa s svetlejšo nianso osvetlimo izpostavljene dele.
-Sledi stekanja rje in umazanije
Po robovih, kjer so vidne poškodbe barve, se ponavadi steka rja v različnih odtenkih. Zato sem uporabil oljni barvi burnt umber in burnt sienna in mešanico obeh. Seveda lahko naredimo še več različnih odtenkov, kar bi dalo še boljši učinek. Z zobotrebcem sem na nekaj mestih nanesel res drobec barve, nato pa s čopičem in redčilom s potezami navzdol in po obeh straneh točk barve prikazal, kako se rja v raličnih odtenkih steka od poškodovane barve navzdol. To ponavljamo tako dolgo, dokler z rezultatom nismo popolnoma zadovoljni. Dobra stran te tehnike je, da vedno lahko popravimo kaj, kar nam ni popolnoma uspelo. Enostavno z redčilom za oljne barve in čopičem odstranimo nanos ter začnemo od začetka. Nekaj barve rje sem nanesel tudi okoli odprtin in okoli spojev, saj se tam najraje zadržuje.
-Prah, blato
Ker so oklepniki bolj ali manj aktivni na brezpotjih, so temu primerno tudi umazani in obloženi z blatom in prahom. Za blato in prah bom prikazal tehniko s suhimi pasteli, belim lepilom in akrilnim lakom. Će želimo učinek mokrega blata, uporabimo svetleč, drugače pa mat lak.
S pomočjo modelarskega nožka nastrgamo pastele in jih zmešamo v željen odtenek. Po potrebi jih v stekleni posodi še dodatno pretlačimo z naprimer zadnjim delom ročaja modelarskega nožka, da dobimo res fin prah. Fin prah pa lahko dobimo tudi s pomočjo brusnega papirja, s katerim nastrgamo pastele. V drugi posodi pripravimo mešanico nekaj kapljic lepila, laka in toliko vode, da dobimo tekočino gostote mleka. S pripravljeno tekočino premažemo del, katerega bomo obdelali, ter še na mokrega s pomočjo suhega čopiča naprašimo pripravljeno mešanico pastelov. Nato z mokrim čopičem razporedimo prah. Na mestih, kjer se ta nabira, ga lahko še dodamo, drugje pa ga s potezami od zgoraj navzdol enakomerno razporedimo v željeni intenzivnosti. Tudi tukaj lahko postopek ponavljamo, dokler nismo z rezultatom zadovoljni, na nekaterih mestih pa lahko dodamo še malo temnejši odtenek, da je videti kot da je še vlažen.